Oefeningen bij pijnlijke polsen

by Ronny 2 Comments
Oefeningen bij pijnlijke polsen

Heel wat collega-masseurs (m/v) heb ik in de jaren zien stoppen, omdat masseren te pijnlijk werd voor hun polsen. En niet alleen masseurs lopen er tegenaan, maar natuurlijk iedereen die zijn handen gebruikt als gereedschap. Deze keer in mijn blog oefeningen !

De hersteltijd bij overbelasting van gewrichten in de zin van irritatie bij het kraakbeen is 8 tot 12 weken!

De oefeningen zijn ter voorkoming van klachten, om het polsgewricht sterker en stabieler te maken. Daarvoor zul je minstens 3 keer per week, maar beter dagelijks, hier een paar minuten tijd aan moeten besteden. Alle hieronder beschreven oefeningen doe je 3 keer een sessie van 10 bewegingen, met tussen iedere sessie een rustmomentje van een minuut. Je begint licht met een klein gewichtje (250-300gr.) en voert het gewicht iedere paar dagen iets op tot maximaal één kilo. Alle bewegingen doe je langzaam, hoe langzamer hoe beter. Tijdens en na de oefeningen mogen je polsen geen pijn doen, in dat geval verlaag je het gewicht.

Oefening 1

Ga op een stoel naast een tafel zitten met rechte rug, schouders ontspannen, met je hand over de tafelrand. Je middelvinger loopt in een rechte lijn met je onderarm en blijf ook op je houding letten. 3 keer 10 bewegingen, tussenpauze’s van een minuut tussen iedere serie van 10.

 

Oefening 2

Dezelfde oefening als oefening 1 maar met de pols 90 graden gedraaid. Pas op dat je de hand niet laat hangen, je middelvinger blijft in het verlengde van je arm.

 

 

 

Oefeningen 1 en 2 doe je zo een paar weken, met steeds een iets zwaardere belasting. Bouw het langzaam op, forceer het niet.

Oefening 3

Na die weken met oefeningen 1 en 2 begin je pas met oefening 3.

Voor deze oefening neem je een stuk bezemsteel van ongeveer 1 meter. Je gaat rechtop staan en houdt je arm recht voor je. Het uiteinde van de stok houd je vast met je hand. Let er weer op dat je middelvinger weer in het verlengde loopt van je arm. De oefening bestaat eruit dat je met een beetje kracht de stok van links naar rechts draait en terug. Je draait je hand maximaal 90 graden en vangt de kracht van de stok op. 3 keer 10 keer heen en terug. Pas op voor je interieur en gezinsleden, neem een plek waar je deze oefening goed kunt doen zonder schade.

 

 

Uiteindelijk kun je alle 3 de oefeningen combineren om zo je spieren, pezen en gewrichten te onderhouden en blessures te voorkomen. De oefeningen kun je ook nog uitbreiden met andere oefeningen zoals het gooien en vangen van een tennisballetje terwijl je de arm stil houdt en alleen je pols beweegt.

Tevens kun je een pijnlijke gewricht insmeren met Weleda Arnica Symphytum , verkrijgbaar bij de apotheek. 4x daags. Op recept wordt het ook nog eens vergoedt, kost € 12,80.

 

 

Binnenkort méér oefeningen in dit blog, doe er uw voordeel mee.

groetjes Ronny

TERUG NAAR OVERZICHTSPAGINA

Comments ( 2 )

  1. ReplyDillards free shipping
    I simply want to say I’m all new to blogs and actually loved this web-site. Probably I’m going to bookmark your blog . You amazingly have really good articles. Thanks for revealing your webpage.
    • ReplyRonny
      Thanx, it's always nice to get a reaction from a reader. You can get my future articles in your mailbox by signing up at "abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail". Have fun, greetings Ronny

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>