Examenstress ?

Examenstress ?

Examenstress? zenuwen gieren door je lijf?
Lees hier hoe je er vanaf komt.

adrenaline

Daar zit je dan in een lokaal op van de zenuwen, stuiterend van de adrenaline met een hoop examenvragen voor je neus. Probeer dan nog maar eens helder na te denken. En dan? 5 minuten voor je dat lokaal binnen ging was er een mogelijkheid om er wat aan te doen.

Op internet zijn er heel veel tips te vinden of te koop om van je stress af te komen maar wat heb je daar aan als je op het moment suprême, ondanks alle goeie tips en middeltjes, trillend aan je examen begint?

wat is stress?

Een beetje spanning is goed, het maakt je alert en zorgt voor focus. Heb je echter teveel spanning dan wordt het stress en ben je helemaal niet meer scherp en gefocust.

Alles wat het lichaam bedreigt, zorgt voor een dosis hormonen in je bloed. Die hormonen zijn o.a. adrenaline, noradrenaline en cortisol. Het lijf word daardoor sympathisch, klaar om te vechten of te vluchten. Alle energie wordt vrijgemaakt om spieren op spanning te zetten, je hartslag omhoog te brengen, je ademhaling versnelt, je verteringsstelsel wordt grotendeels stil gelegd. De perifere bloedvaten vernauwen waardoor de bloeddruk stijgt, je pupillen worden groter zodat je beter ziet. Met andere woorden: het is spannend, maar dat wist je al dagen van te voren en nu, zo enkele momenten voordat je dat examen krijgt, wordt het nog een beetje spannender. Een teveel aan adrenaline kan dan leiden tot apathie, je wordt warrig en vergeetachtig, je krijgt paniekaanvallen.

weg stress

Door de trappen op- en af te rennen gebruiken je spieren de vrijgemaakte energie. Met andere woorden: je doet waar je lichaam op dat moment klaar voor is: je vlucht! Door deze korte intense activiteit wordt er versneld adrenaline afgebroken en dan zit je opeens een stuk rustiger achter dat tafeltje.  Maar verwacht geen wonderen! Adrenaline en noradrenaline hebben dan nog steeds lange termijn effecten in je brein. Wil je duurzamer je adrenalineniveau in de examenperiode laag houden, dan is dagelijks sporten een betere remedie.  Dat hoeft trouwens niet lang te duren, 15 minuten hardlopen voor je gaat slapen is al voldoende.

Een goed examen gewenst.

groetjes Ronny

PS.  Geslaagd? Wat dacht je van een ontspanningsmassage voor je verder gaat ?

TERUG NAAR OVERZICHTSPAGINA

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>