Cortisol mee op vakantie ?

Cortisol mee op vakantie ?

Binnenkort is het zover, VAKANTIE !

we gaan weer even tijd maken voor het leven zoals het zou moeten zijn.

De ultieme tip van ronnygeeftmassage

Alles loslaten aan stress en druk, lekker uitslapen, tijd voor elkaar: quality time! Vaak hoor je dat je minimaal een week nodig hebt om af te kicken alvorens je vakantie écht kan beginnen. Hieronder vertel ik je waarom dat is en wat je kunt doen om gelijk met je vakantie te beginnen en die afkickweek over te slaan. Ga er even goed voor zitten want hier komen nogal wat lichaamsprocessen samen.

hormonen

Alle lichaamsprocessen worden aangestuurd door hormonen. Hormonen komen in het bloed, bloed gaat door het hele lijf. Alle lichaamscellen die gevoelig zijn voor dát bepaalde hormoon passen hun cel- activiteit aan als reactie daarop. Die cellen gaan wat meer energie produceren of juist minder, of starten de productie van weer een ander hormoon. Een hormoon heeft nooit maar één functie, het effect hangt af van het tijdstip, de hoeveelheid, het jaargetijde en andere hormonen in het bloed. Dat gezegd hebbende kunnen we van start:

Slaap-/waakritme

Ik begin bij het slaap-/waakritme, ook dat is een hormonaal gestuurd proces. Melatonine en cortisol regelen wanneer we wakker worden en wanneer we slaperig worden.

melatonine

Zoals je hierboven ziet schommelen die hormoonniveaus nogal gedurende de dag. Meer of minder melatonine (de groene lijn) hangt o.a. af van de hoeveelheid daglicht wat er binnenkomt op je netvlies. Kijk je dus tot heel laat filmpjes op je tablet (een beetje blauwig licht wat lijkt op daglicht) dan wordt er dus minder melatonine aangemaakt en val je moeilijker in slaap en is je slaap minder diep.

cortisol

Je cortisolniveau (de blauw lijn) daalt gedurende de dag en stijgt tijdens je slaap om rond 6 uur ’s ochtend op maximaal uit te komen. En dat is het moment dat je weer wakker wordt. Dit is zo’n beetje een vastliggend ritme. Je lichaam heeft tijd nodig om die hormonen af te breken en daarmee de niveaus te laten dalen.

Nu is cortisol ook een stress response hormoon, daarmee wil ik zeggen dat het reageert op 2 andere hormonen namelijk de stresshormonen adrenaline en noradrenaline. Heb je dus gedurende de dag heel wat fysieke of psychologische stress dan zal ook je cortisolniveau stijgen. Maar zoals gezegd; het heeft tijd nodig om weer afgebroken te worden.  Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

dagelijkse stress

Zoals je ziet stijgt het cortisol iedere dag een beetje meer door de dagelijkse stress. Je zal dan iedere ochtend vroeger wakker worden dan gewenst, want het niveau waarop je normaal wakker wordt, komt steeds vroeger in de ochtend te liggen. Dat merk je het eerst aan dat je rond een uurtje of 5 wakker wordt om te plassen. Daarna van het zelfde maar kun je niet meer inslapen, enz enz, tot je ’s nachts wakker ligt en helemaal niet meer kan slapen. Ik hoef je niet te vertellen wat te korte nachten met je humeur, incasseringsvermogen en alertheid doen. Dit is de reden dat je eerste (en misschien tweede) week vakantie opgaat aan het afbouwen van je werk(stress).

stressreductie

Resumé: wil je voluit genieten van 3 weken vet verdiende vakantie, dan is het zaak je goed voor te bereiden: stressreductie! Dat begint weken vóór je vakantie met na het avondmaal een uurtje wandelen. Ruim een uur voor het slapen gaan de tablet uit zetten en een goede roman te pakken over je reisbestemming en op tijd naar bed. Op je werk iedere niet strikt noodzakelijke stress uit de weg te gaan. Houd dit een week vol en je hebt je eerste winst al te pakken. Je hebt het verdiend!

ontspanningsmassage

Dan nog een ontspanningsmassage erbij voor de extra ontspanning en je reis kan beginnen. Ik zie je graag op mijn massagetafel om alle stress van je af te laten vallen.

Tot snel en een fijne vakantie !

groetjes Ronny

TERUG NAAR OVERZICHTSPAGINA

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>