Beginnende Artrose Deel 1: Spuitje erin of niet ??

Beginnende Artrose Deel 1: Spuitje erin of niet ??

Als je hoort dat je beginnende Artrose hebt, dan is dat schrikken en roept een heleboel vragen op. Kan ik dit nog doen en kan ik dat nog wel? Wat zijn de herstelmogelijkheden en de beperkingen?

Wat is Artrose?

Artrose komt door slijtage aan het gewrichtskraakbeen, het witte gladde glanzende oppervlak aan het eind van het bot (op de tekening blauw). Dit komt omdat de afbraak groter is dan de aanmaak van kraakbeen. Kraakbeen is een spons bij wijze van spreken, onder belasting wordt de synovia-gewrichtsvloeistof eruit gedrukt en in rust gaat de vloeistof in het gewricht weer in het kraakbeen. Dit ‘synovia’-vocht heeft de functie om het gewricht te smeren en schokken op te vangen.

Door de slijtage aan het kraakbeen schuren de botten uiteindelijk over elkaar. In het kniegewricht is bij Artrose ook minder synovia-vocht aanwezig. Als het gewricht nu teveel wordt belast (lopen, staan) ontstaat een ontsteking, als natuurlijke reactie van het afweersysteem. Hierdoor vindt botgroei plaats aan de botranden rondom het kraakbeen. Hierdoor gaat de slijtage nog harder.

Is beginnende Artrose te beïnvloeden?

Artrose wordt gezien als een degeneratieve aandoening, wat zoveel zegt als: het wordt erger en je komt er nooit meer van af. Maar er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om de slijtage te beperken. Het gewricht heeft regelmatig rust nodig om het kraakbeen de tijd te geven het synovia-vocht weer op te nemen. Dus wél bewegen maar op tijd stoppen. Zoals gezegd hierboven gaat het slijtageproces in een hogere versnelling als een ontsteking in het gewricht ontstaat, dan spreekt men trouwens van Artritis.

Eénmaal helemaal doorgesleten, is er de mogelijkheid van een prothese. Onderschat niet de implicaties van zo’n operatie, het klinkt zo makkelijk. Tevens gaat een kunstgewricht maar een 10-15 jaar mee en na 2 zulke operaties in een mensenleven houdt het op. Daarom proberen artsen zo’n ingreep zo lang mogelijk uit te stellen en is des te belangrijker zelf ook je levensstijl (werk, sport) aan te passen.

Ontstekingen voorkomen door voeding:

Met voeding kun je dan wel het één en ander bereiken om minder snel een ontsteking te krijgen in het gewricht. Voedingsstoffen of -supplementen als Curcuma (Geelwortel), Gember, Zoethout, Omega3-vetzuren van vette zeevis en lijnzaadolie werken in het gehele lichaam ontstekingsremmend. Langdurig gebruik van deze voedingsmiddelen leveren geen bijwerkingen op.

Ontstekings-bevorderd zijn o.a. Zonnebloemolie, Pinda-olie en vlees. Die bevatten veel Arachidonzuur, die voedingsmiddelen kun je dus beter laten staan. Ook een ontsteking elders in je lichaam kan je immuunsysteem al dermate prikkelen om ook je artrose-gewrichten te laten ontsporen.

Farmaceutische ontstekingsremmers:

Allereerst even dit: ontstekingen hebben een functie in je lichaam. Het is namelijk de enige manier waarop je immuunsysteem werkt. Zonder ontstekingsmechanisme zou je geen immuunsysteem hebben. Daaruit volgt dat heftige ontstekingsremmers (delen van) je immuunsysteem plat leggen, met alle gevolgen van dien : bijwerkingen! Het is dus een afweging tussen ernst van de klachten en de heftigheid en schade door de bijwerkingen. Als het niet anders meer kan, moet je wel.

    • Corticosteroïden-injecties remmen heel effectief ontstekingen, je bent van de pijn af MAAR…ze tasten ook het kraakbeen aan en verdrijven het synovia-vocht. Het toch al aangedane kraakbeen wordt er dus nog wat slechter. Daarom kan er maar 3 x een injectie van gegeven worden in een gewricht. Deze injecties zouden dus beter niet gebruikt worden in gewicht-dragende gewrichten als bijvoorbeeld rug, heup en knie.
    • Corticostreroïden-zalf: Omdat de huid bij het aangedane gewricht wordt behandeld zijn de bijwerkingen nog uitgebreider. Ook je huid deelt mee in de bijwerkingen.
    • Paracetamol (=pdf) werkt pijnstillend én ontstekingsremmend. Bij langdurig gebruik van meer dan 2 gram per dag zijn er serieuze bijwerkingen te verwachten met schade aan lever-, nier- en maagdarmkanaal. Door het pijnstillende effect bent je tevens de controle kwijt. Een inschatting naar belastbaarheid van het gewricht is niet meer te maken. Je zet als het ware alleen het brandalarm uit bij brand.
    • NSAID’s  (acetylsalicylzuur, carbasalaatcalcium, aceclofenac, alclofenac, diclofenac, indometacine, meloxicam, piroxicam, dexketoprofen, fenoprofen, , ibuprofen, ketoprofen, naproxen, tiaprofeenzuur, fenylbutazon, propyfenazon en Coxibs waartoe celecoxib, etoricoxib, nabumeton en parecoxib behoren). De overal vrij verkrijgbare pijnstillers. Het zijn allemaal zogenaamde COX-2 remmers, ze zouden alleen een bepaalde ontstekingsreactie moeten remmen (COX-2). Maar ze remmen over het algemeen ook andere nuttige immuunreacties (COX-1) waardoor er ernstige bijwerkingen (VPRO-radio) kunnen ontstaan als je deze middelen voor lange tijd gaat slikken. De twee belangrijkste problemen die kenmerkend zijn voor alle NSAID’s is dat ze de bloedplaatjes remmen (en daardoor de bloedstolling) en dat ze de aanmaak van maagzuur stimuleren. Een verhoogde maagsap-productie kan namelijk leiden tot een maagzweer (gastritis), irritatie van de maag en tot maagbloedingen.
    • DMARD’s (anti-Reumatica) (Methotrexaat, sulfazalazine, leflunomide, Prednisolon,Prednison) wordt voorgeschreven bij reumatoïde artritis. De bijwerkingen zijn heel verschillend naargelang de werkzame stof die is gebruikt.
    • Tumor Necrose Factor-remmers (TNF-α) (abatacept en rituximab) wordt voorgeschreven bij reumatoïde artritis. De bijwerkingen zijn echter heftig. Vooral het ontstaan van kwaadaardige tumoren (maligniteiten en lymfomen) bijvoorbeeld. Dit komt omdat deze middelen juist die immuunsysteemfunctie remmen die cellen opruimen als ze ontsporen.

Wat kan massage doen?

Uit eigen ervaring weet ik dat ik er voorzichtig mee moet zijn hoe hard ik mijn benen laat masseren met m’n eigen Atrose-knieën. Blijkbaar hebben m’n knieën een bepaalde mate van spierspanning nodig. Als een massage te grondig mijn beenspieren tot ontspanning brengt, krijg ik dezelfde dag nog pijnklachten. Ook het laten stretchen van bovenbeenspieren is uit den boze.  De manier waarop dat gebeurt is een veel te grote belasting voor het kniegewricht en bezorgt mij althans direct een flinke ontstekingsreactie. Meld het je (fysio-)therapeut of masseur altijd als je Artrose/Artritis in bepaalde gewrichten hebt.

Tapen en braces?

Er is weinig goed uitgevoerd onderzoek naar gedaan maar voorzichtige conclusies zijn dat tapen wel kan werken. Tapen is redelijk makkelijk zelf te doen en niet duur. Op YouTube e.d. vindt je filmpjes met instructies. Fysiologische Tape is verkrijgbaar bij de Apotheek. De werking van Tapen berust op het principe dat zodra er tijdens de buiging van een gewricht door de tape aan de huid getrokken wordt, de onderhuidse spieren geactiveerd worden en de beweging geremd wordt, waardoor klachten afnemen.

Braces zouden het gewricht moeten beperken in de bewegingsvrijheid en bieden ondersteuning. Er is echter nog geen bewijs gevonden dat het enig effect sorteert bij Artrose.

‘Natuurlijke’ herstellers:

Als je de supplementenindustrie moet geloven, dan kan kraakbeen herstellen als je hun dure producten maar lang genoeg (jaren) slikt. Maar klopt het wel en wat zijn de bijwerkingen bij langdurend gebruik ? Zijn ze zo onschuldig als geclaimd wordt? Uit wat voor onderzoeken komen de claims? Dat wordt een lang verhaal. Daarover lees je binnenkort in deel 2 en 3

#Cliffhanger:  MSM (zo’n ‘natuurlijke hersteller’) remt borstkankercellen? sneak preview

Dat was het voor nu, hebben jullie aanvullingen, vragen of opmerkingen over het bovenstaande dan hoor ik het graag. Groetjes Ronny

TERUG NAAR OVERZICHTSPAGINA

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>